Blog: Ik ga mijn collega niet verlinken! (Zelforganiserende teams)

sandra-bouckaert
Door Sandra Bouckaert, Trainer
Blog: Ik ga mijn collega niet verlinken! (Zelforganiserende teams)

Laatst was ik in een team waar een gesprek gevoerd werd over ‘Meldingen Incidenten Cliënten (MIC)’. De teamleden vroegen zich af of je ‘klikt’ als je een MIC melding maakt. En ik kom wel vaker in teams waar elke vorm van feedback als ‘klikken’ wordt ervaren.

Wat is klikken eigenlijk?

Verklikken of verlinken betekent dat je iets aan iemand vertelt voor wie de informatie niet bestemd is. Van jongs af aan werd ons door de leraar verteld dat we niet mogen ‘klikken’. Vaak is feedback geven verbonden met gevoelens van gekwetstheid, schaamte, boosheid, ruzie en frustratie. We kijken dus wel uit met feedback geven of, zoals in dit geval, een MIC melding te maken!

Natuurlijk is het niet handig om te roddelen. De persoon om wie het gaat vermijden en meteen naar je leidinggevende stappen zonder eerst met hem of haar te praten is voor de ander erg vervelend.

Maar dat betekent niet dat je feedback helemaal achterwege moet laten, omdat je denkt dat het klikken is. Hoe kun je het anders doen?

Ga in gesprek met je collega en geef hem of haar feedback

Hij of zij heeft recht op feedback, op serieus genomen worden en gerespecteerd te worden. En dat doe je niet doordat je collega moet horen van een ander wat jij van hem of haar vindt. Feedback geven is in wezen een verzoek aan een ander om zijn of haar gedrag te veranderen. Daarmee kun je ongelukken en fouten voorkomen en je dienstverlening verbeteren. Dus het is in ieders belang: niet alleen dat van de klant, maar ook dat van je collega’s en de hele organisatie. Stel je eens voor wat er zal gebeuren als we geen feedback meer geven of dingen die mis gaan niet meer bespreken. Welke gevolgen zal dat hebben?

Enkele praktische tips

  • Adresseer je feedback: richt je tot de persoon om wie het gaat en benoem feiten die je zelf hebt gezien. Praat over gedrag dat hij of zij kan veranderen. Praat in de ‘ik’-vorm en laat je collega reageren. Vraag of hij of zij het herkent. Vertel wat je graag anders wilt zien.
  • Als je feedback geeft in een overleg, gebruik dan ook deze tips en let er bovendien op dat je zegt om wie het gaat in plaats van te zeggen: ‘er zijn mensen die…’ . Wees dus direct.
  • Vraag aan je leidinggevende om eens het punt ‘zaken die vaak misgaan’ op de agenda te zetten zodat je ze in het team kunt bespreken.
  • Geef je collega’s ook regelmatig complimenten die je echt meent. We zijn van nature erg gefocust op dingen die misgaan. Juist daarom zijn complimenten fijn om te geven en te ontvangen en ze houden de relatie goed.
     

Deel met een collega