Tipboekje: 10 inzichten voor persoonsgericht samenwerken
Hoe werk je beter samen als zorgteam en manager/teamleider? VKI onderzocht dit in de praktijk. Wat hebben teams nodig van hun leidinggevende? En waar hebben die teammanagers zelf behoefte aan? Die vragen stonden centraal in het onderzoek dat Lausanne Mies voor VKI in 2019-2020 heeft gedaan. Zij sprak 11 teammanagers en 5 zorgverleners.
Uit het onderzoek kwam dat teams het fijn vinden als hun leidinggevende regelmatig zichtbaar is. Hierdoor stellen ze eerder vragen, vertellen ze wat hen bezig houdt of hebben ze de kans om advies te vragen. Dit wordt nu vaak gemist in de praktijk. Andere thema’s die naar boven komen zijn:
Veiligheid in teams als voorwaarde om samen te kunnen leren;
Eigen regie van zorgmedewerkers: teammanagers geven veel ruimte en autonomie, maar zien ook de toenemende afstand tussen medewerker en leidinggevende;
Communicatie, vooral het tonen van waardering, zowel zakelijk als persoonlijk
Veel is ook gesproken over het effect van de samenwerking tussen team en manager op de kwaliteit van persoonsgerichte zorg voor de cliënten/bewoners. Belangrijk hier is dat:
Zorg wordt complexer en zorgverleners hoeven en kunnen hier niet alleen voor te staan;
Regie bij cliënten en familie: hoe doe je dat en waar zijn grenzen?
Rol van werkdruk en verantwoordelijkheidsgevoel.
Teamsamenwerking moet echt op de agenda staan en teammanagers hebben daar een grote rol in. Als zij ‘persoonsgericht’ samenwerken met hun team(s) is ruimte voor autonomie en praten over visie, wensen, kaders, dromen, mogelijkheden van groot belang. Zo zoek je als manager samen met je team naar de balans tussen regie bij het team en persoonlijk betrokken zijn.
We hebben de resultaten vertaald naar 10 inzichten. Benieuwd naar de 10 inzichten? Klik op de link.