Blog: Geloofwaardigheid en vertrouwen! (Persoonlijk leiderschap)

jocelyn
Door Jocelyn Rebbens, Trainer Personal Branding
Blog: Geloofwaardigheid en vertrouwen! (Persoonlijk leiderschap)

De maatschappij en je werkomgeving zijn continu aan verandering onderhevig. Dat vraagt veel van jou als zorgprofessional. Niet alleen voor wat betreft je werk, kennis en inzet maar juist ook vanuit je persoonlijkheid. Daarom de komende weken aandacht voor Personal Branding in een aantal blogs van Jocelyn Rebbens.

Personal branding: geloofwaardigheid en vertrouwen!

Personal Branding is een must voor alle branches, maar zeker ook voor de Zorg. Naast dat je start met het vormgeven van je persoonlijk merk, is het van belang dat je weet waar je naar toe wil werken voor je zelf als deskundige (wijk)verpleegkundige of verzorgende en met je cliënten en hun zorg. En dat je je realiseert hoe jij bekend staat. Nog belangrijker: hoe geloofwaardig en betrouwbaar is je persoonlijk merk op langere termijn?

Dat heeft alles te maken met persoonlijk vertrouwen en relatievertrouwen. Dat je kunt opbouwen en ook heel snel afbreken. In mijn trainingen heb ik het over de Emotionele Bankrekening. Korte toelichting: bij deze bankrekening bouw je geleidelijk ‘credits’ op, bijvoorbeeld doordat je een cliënt snel tussendoor plant of een extra bezoekje brengt omdat het met je cliënt niet goed gaat. Maar als je zelf als wijkverpleegkundige of wijkverzorgende een keer laat afbelt doordat je per ongeluk 2 afspraken op dezelfde tijd hebt gepland, of uren later verschijnt, dan kan dat erg verkeerd vallen. Met andere woorden credits worden in stapjes opgebouwd en vaak in één keer afgebroken…. Ben je daar bewust van. Die geloofwaardigheid en dat vertrouwen zit dus in simpele dingen: afspraken en beloftes nakomen, fouten herstellen, op tijd en duidelijk communiceren, verwachtingen managen e.d.

Twee voorbeelden uit eigen koker. Onlangs zouden een vriendin en ik een ontspannende voetmassage ondergaan. We reserveerden bij een Chinees Wellness instituut. Op de website zag het er professioneel uit. Dat beloofde wat!! Dit veranderde snel toen we binnen kwamen: pand zag er uit als een muf Chinees restaurant, slechts 1 dame die Nederlands sprak, een aantal voorgangers kwam aan de arm ondersteund en hoofd in de war de behandelkamer uit, zonder toelichting een kwartier moeten wachten etc…

Wij werden lacherig, maar dat ging snel over in de behandelkamer. Enige pluspunt: Alles was daar uiterst hygiënisch en ruim. Helaas konden we niet communiceren met de masseuses. Dus ik kon niet vertellen dat ik rugklachten heb nav een val en in dat jaar mijn enkelband had gescheurd. En mijn vriendin niet waarom haar voet toen open was…We zijn flink gemarteld op de rug, wat ik niet verwacht had, en uiteindelijk ook aan de voeten en benen. Resultaat: Vriendin andere dag 8 blauwe plekken en ik goed beurs….. Wat mij betreft is de geloofwaardigheid van het instituut en hun merk totaal verloren gegaan. Als je niet kunt communiceren en je je niet kunt verbinden met je klanten, dan komen je diensten niet tot zijn recht. En die negatieve beleving brengt geen goede PR voor je merk voort….

Gelukkig ook een goede ervaring. Met een wijkverpleegkundige van mijn oudere buurman. Mijn buurman was gevallen en kreeg ik met 100 kilo schoon aan de haak niet van de de gladde parketvloer gelift. Ik heb hem rechtop gezet, gesteund en ondertussen de map van de wijkverpleegkundige gepakt en haar gebeld. Ze zou meteen komen en binnen no time stond ze er ook. Samen hebben we de buurman met een geruststellend grapje van de grond geholpen, de huisarts gebeld etc.. Goed teamwork en waarmaken van de verwachtingen!

Tips:

  • Ben je bewust van je communicatie en profilering van je merk. Verdiep je door je sterktes en valkuilen te ontdekken. www.123test.nl
  • Werk aan je geloofwaardigheid. Goed boek met checklist: De snelheid van vertrouwen; SMR Covey. www.speedoftrust.com online test te maken. www.rebbels.com
     

Deel met een collega