Blog: Blijf dicht bij jezelf (Persoonlijk leiderschap)
De maatschappij en je werkomgeving zijn continu aan verandering onderhevig. Dat vraagt veel van jou als zorgprofessional. Niet alleen voor wat betreft je werk, kennis en inzet maar juist ook vanuit je persoonlijkheid. Daarom de komende weken aandacht voor Personal Branding in een aantal blogs van Jocelyn Rebbens.
Personal branding: blijf dicht bij je zelf!
In mijn eerdere jobs als vrouwelijke consultant was mijn Personal Brand of meer concreet de ‘verpakking’ van mijn merk regelmatig een nadeel. En dan in het bijzonder voor mijn gunfactor met betrekking tot het verkrijgen van projecten. Ik mocht me vaak extra bewijzen op de inhoud. Het feit dat ik het prettig vind aandacht te besteden aan mijn uiterlijke verzorging wekte argwaan op. Het klopte blijkbaar niet met mijn achtergrond als afgestudeerd bedrijfspsychologe. Mijn jonge leeftijd en enthousiasme destijds deden daar nog een schepje boven op. Ondanks de diverse ‘kopstootjes’ en persoonlijke frustratie, weerhield me dat niet om trouw aan mijzelf en eigen persoonlijke stijl te blijven. Ik liep als kind en student al niet in lijn met de massa en paste me later in het werkende leven ook niet aan de voorgeschreven formele bedrijfsculturen voor communicatie of kledingcodes aan.
Als onderneemster blijkt deze eigen-wijze overtuiging trouw te willen blijven aan mijzelf, me juist vruchten af te werpen. Want het gaat er bij ondernemen niet alleen om de beste te willen zijn; dat wil iedereen. Ook in jullie zorgbranche. Daar kun je vandaag de dag alle kennis en ervaring voor op doen. Nee, het gaat er meer om uniek of anders te zijn. Vanuit echtheid en overtuiging. En je persoonlijkheid zelf te doorleven! Dat kost doorzettingsvermogen… Recent kreeg ik spontaan de bevestiging van een nieuwe relatie in een gesprek. Dat hij juist vanwege mijn Personal Brand en persoonlijke overtuiging kansen ziet voor samenwerking. Terwijl hij me nog nooit aan het werk heeft gezien…
Wat laat jij met je ervaring en werkzaamheden als wijkverpleegkundige of wijkverzorgende zien waardoor jij een onderscheidende ervaring of beleving bij je cliënt teweeg brengt? Hoe haal jij het beste uit jezelf voor jouw Personal Brand en blijf je tegelijkertijd trouw aan jezelf? Ik deel graag een Personal Branding Strategie of stappenplan, met input van brandingcollega’s Sundberg en Bisetto (2011). Om per stap weloverwogen keuzes te kunnen maken om je persoonlijk merk te voeden en actueel te houden.
- Wie = Jij? Wat zijn je vaardigheden, passies, unieke sterktes/kwaliteiten als wijkverpleegkundige?
- Perceptie van jou: Hoe zien anderen je? In persoonlijke relaties, professionele relaties en je online reputatie van je in de wijk.
- Doel van je werkzaamheden: Welke wijk, welke type zorg, positie, stijl & communicatie.
- Merk maken: Welke emoties, woorden, beelden en verhalen maken jouw merk?
- Ecosysteem: thuisbasis(praktijk), platforms, clubs van waaruit jij je laat zien.
- Netwerken: Volg koplopers/experts, bijeenkomsten in je wijk met jouw collega zorgaanbieders en persoonlijke netwerken. Neem deel aan seminars, workshops of congressen en laat je expertise zien. Blijf ook leren.
- Originele inhoud: waardevolle inhoud in je communicatie, geen standaard verhaaltjes, stem je ‘toon’ af op je doelgroepen bij verschillende diensten, contacten of behandelingen.
- Betrokkenheid en delen: actieve conversatie en inhoudelijke bijdrage bij bv landelijke kennissites, social media, in wijkapps e.d..
- Luisteren en monitoren: nieuws/actualiteit/wetgeving in de zorg en veranderingen bij verzekeraars, professioneel omgaan met feedback en kritiek, bewaak en evalueer je personal brand regelmatig.
Leestips:
- Opmerkelijke Ik, Cees Harmsen (2011),
- De Toekomst van de Gezondheid, Adjiedj Bakas (2011)