20 jaar VKI! Ook dankzij: Barbara Oppelaar

20 jaar VKI! Ook dankzij: Barbara Oppelaar

‘VKI kiest niet voor de gebaande paden om kennis over te brengen’

 

Trainings-, theater- en adviesbureau Ervarea is al tien jaar, sinds de oprichting, betrokken bij allerlei VKI-activiteiten. Met name rondom de thema's dementie en communicatie ontwikkelt en organiseert Ervarea met veel enthousiasme allerlei rondetafelgesprekken, theatervoorstellingen, workshops en lesmateriaal. Directeur Barbara Oppelaar mag in deze rubriek daarom zeker niet ontbreken in dit jubileumjaar. 

 

Wat is jouw meest memorabele VKI-moment van de afgelopen 20 jaar?

‘Oeh, dan heb ik heel veel momenten. Maar het meest memorabele moment vind ik eigenlijk de eerste kennismaking met VKI. Tien jaar geleden, toen ik Ervarea net had opgericht, had ik allerlei kennismakingsgesprekken. Dus ik maakte ook een afspraak met VKI, want ik werkte zijdelings al met hen samen via mijn oud-collega. Maar om dan echt op gesprek te gaan bij hun op kantoor, ik vond dat wel een spannend moment. Bijna alsof ik op audiëntie mocht komen haha! Gelukkig bleken de mensen die er werkten, en nog steeds werken, heel leuk te zijn. We hadden meteen een klik en sindsdien werk ik met veel plezier samen met VKI. Mijn eerste klus was volgens mij een theatervoorstelling over de samenwerking tussen zorgprofessionals en naasten, maar dat weet ik niet meer zeker.’ 

 

Wat zou jij uit het complete aanbod van VKI eens extra in de etalage willen zetten?

‘Dat is een duidelijke: het lespakket ‘Beter contact met mensen met dementie’ dat ik samen met VKI en Linda Bos (trainer, coach en adviseur in de zorg, red) heb ontwikkeld. Het is een laagdrempelig lespakket waarin zorgprofessionals aan de hand van filmpjes, PowerPoints en oefeningen kunnen werken aan beter contact met mensen met dementie. Ze leren ook om hun team hierbij te betrekken, zodat je samen kennis kan opbouwen. De inhoud is tijdloos en staat als een huis, dus dat mag op deze plek extra in het zonnetje worden gezet.’  

 

Waarin maakt VKI het verschil in de sector?

‘Het verschil zit ‘m in het goed luisteren naar de stem van de zorgprofessionals in de ouderenzorg. Ik vind dat VKI goed meebeweegt met de behoeftes van deze doelgroep. Het aanbod is altijd praktisch, losjes en zo leuk mogelijk. Als mensen na een training van mij zeggen ‘Het viel heel erg mee’, dan vind ik dat een compliment. De meeste zorgprofessionals hebben vooral behoefte aan praktische kennis en geen zin en tijd voor enorme boekwerken. VKI luistert dus goed naar de doelgroep en kiest niet de gebaande paden om kennis over te brengen.’ 

 

 

Aan de slag met het lespakket Beter contact met mensen met dementie?

Bekijk het lespakket

 

Deel met een collega