Workshop: Grenzen stellen en omgaan met weerstand bij cliënten en naasten (Leiden)
De zorg verandert. We gaan van zorgen voor naar zorgen dat. Je ondersteunt cliënten om zelfstandig te blijven en betrekt daarbij ook hun netwerk. Dit betekent dat je soms grenzen moet stellen: je mag of kan niet altijd alles voor de cliënt doen en soms vraag je naasten om taken op zich nemen. Dit kan weerstand oproepen bij cliënten en naasten. Zeker wanneer zij al langer in zorg zijn en gewend zijn aan een andere aanpak.
Grenzen WeerstandJe moet een account hebben om je in te schrijven.
Deelname aan een bijeenkomst van VKI kost jou niets, maar jouw (aangesloten) organisatie wel! Ga dus zorgvuldig om met je reservering.
Deel met een collega
Informatie
In deze workshop leer je hoe je grenzen kunt stellen en kunt omgaan met weerstand, zonder de relatie met cliënten en mantelzorgers te schaden. Je krijgt praktische handvatten om weerstand te herkennen en bespreken. Je leert hoe je stevig in je schoenen staat en cliënten en mantelzorgers op een positieve manier meekrijgt, zonder over je eigen grenzen te gaan.
Programmma
In deze workshop leer je:
• Wat weerstand is, hoe het ontstaat en welke vormen het kan aannemen
• Hoe jij zelf op weerstand reageert en wat voor effect dat heeft
• Weerstand benoemen en ruimte geven om erover te praten
• Praktische tips om op weerstand in te spelen en de samenwerking te verbeteren
We gaan praktisch aan de slag met herkenbare situaties.
Trainers
De workshop wordt verzorgd door Petri Elemans en Ad van Heijst van HEEL opleidingen. Petri heeft gewerkt in de sector zorg en welzijn. Ad heeft veel ervaring opgedaan in het onderwijs en bedrijfsleven. Onder de naam HEEL opleidingen geven zij communicatietrainingen aan professionals uit verschillende sectoren, waaronder de zorg. Leren door te ervaren staat daarbij centraal!