Workshop: Hoe voer je goede gesprekken over soms lastige onderwerpen?

Tijdens het werk krijg je soms te maken met lastige gesprekken. Met cliënten, hun familie, of zelfs met collega’s. Bijvoorbeeld over of de mantelzorger een aantal zorgtaken kan doen. Of wanneer de cliënt eigenlijk niet meer onder de Zvw valt en over moet naar de Wlz. Goed luisteren naar de ander is dan belangrijk, maar niet altijd even makkelijk. In deze training verbeter je jouw luistervaardigheden en leer je hoe je moeilijke onderwerpen bespreekbaar maakt. Na het volgen van deze workshop voel jij je zelfverzekerd om goede gesprekken te voeren, zelfs over lastige onderwerpen!

Inschrijven

Je moet een account hebben om je in te schrijven.

di 11 feb. 13:00 - 17:00
Leiden

Duur van de bijeenkomst: 4 uur
Type bijeenkomst: Workshop
Maximum aantal plaatsen: 16
Accreditatiepunten: 4
Doelgroep: (Wijk-)verpleegkundige, Helpende, Manager/teamleider, Verzorgende

Deelname aan een bijeenkomst van VKI kost jou niets, maar jouw (aangesloten) organisatie wel! Ga dus zorgvuldig om met je reservering.


Deel met een collega

Informatie

Deze workshop draait vooral om doén! 

Je krijgt steeds kort wat uitleg en gaat dan direct praktisch aan de slag. Je oefent je luistervaardigheden en krijgt handige tools om lastige situaties te bespreken. Daarbij gaan we uit van wie jij bent en hoe jij nu communiceert.

Je leert:

  • Hoe je contact legt met de ander
  • Hoe je kunt achterhalen en begrijpen wat de ander wilt
  • Hoe je daar op kunt reageren

Programma

De volgende onderdelen komen tijdens de workshop aan bod:

  • Hoe je contact kunt maken door alleen te luisteren. Zowel met woorden als met lichaamshouding.
  • Hoe je door samenvatten en open vragen stellen kunt achterhalen wat de ander bedoelt.
  • Wat je vooral wel en niet moet doen om daar vervolgens op in te kunnen spelen in je gesprek.

Trainer

De workshop wordt verzorgd door Petri Elemans en Ad van Heijst van HEEL opleidingen. Petri heeft gewerkt in de sector zorg en welzijn. Ad heeft veel ervaring opgedaan in het onderwijs en bedrijfsleven. Onder de naam HEEL opleidingen geven zij communicatietrainingen aan professionals uit verschillende sectoren, waaronder de zorg. Leren door te ervaren staat daarbij centraal!